Print this page

Τι Είναι η Μη Βίαιη Επικοινωνία μέρος 2ο

 

ΕΝΑΣ ΣΥΝΗΘΙΣΜΕΝΟΣ ΔΙΑΛΟΓΟΣ
Είναι Πέμπτη βράδυ και η Μαρία είναι εκνευρισμένη. Το προηγούμενο βράδυ ο Χρήστος προσκάλεσε τους φίλους του στο σπίτι για να παρακολουθήσουν ποδόσφαιρο, παρόλο που μιλώντας νωρίτερα στο τηλέφωνο η Μαρία του είχε δηλώσει ότι ήταν πολύ κουρασμένη και χρειαζόταν μια ήσυχη, χαλαρωτική βραδιά..
Μαρία
Χρήστος
Δεν είμαι καλά σήμερα…
Σιωπή
Ουφ…Δεν είναι ζωή αυτή πια…
Ωχου, ρε Μαρία…Τι μου τα λες τώρα αυτά; Τι θες να κάνω εγώ τώρα;
Εσύ στον κόσμο σου, ως συνήθως! Μήπως με κατάλαβες και ποτέ; Με άνθρωπο ζω ή με τοίχο;
Πάλι τα ίδια…Αει παράτα μας βραδιάτικα. Και φεύγει από το δωμάτιο.
Παίρνει τηλέφωνο τη φίλη της.
Τον παίρνει ο ύπνος  μπροστά στην τηλεόραση.
Το ακόλουθο σαββατοκύριακο η Μαρία παρακολούθησε ένα σεμινάριο Μη-Βίαιης Επικοινωνίας. Έτσι, όταν μετά από λίγες εβδομάδες προέκυψε το ίδιο ακριβώς θέμα, το χειρίστηκε διαφορετικά.
Μαρία
Χρήστος
Χθες το βράδυ έφερες τους φίλους σου για να δείτε ποδόσφαιρο.
Ναι. Και λοιπόν;
Νωρίτερα σου είχα πει ότι ήμουν πολύ κουρασμένη και θα ήθελα μια χαλαρωτική βραδιά.
Ναι
Βλέποντας τελικά κόσμο στο σπίτι, θύμωσα και απογοητεύτηκα.
Θύμωσες και απογοητεύτηκες; Γιατί, ρε Μαρία;
Γιατί είχα ανάγκη από ηρεμία αλλά και κατανόηση.
Τι να πω τώρα…Δεν ξέρω τι να κάνω…
Θα ήθελα, όταν σου λέω ότι έχω ανάγκη από ηρεμία, να μην καλείς κόσμο στο σπίτι χωρίς να συνεννοηθούμε πρώτα.
Εντάξει. Θα προσπαθήσω να δίνω περισσότερη προσοχή σε αυτά που μου λες και να δείχνω περισσότερη κατανόηση για τις ανάγκες σου.
Η Μαρία νιώθει ικανοποίηση που για πρώτη ίσως φορά δεν τσακώνονται για το συγκεκριμένο θέμα, αλλά αντίθετα επικοινωνούν με αποτελεσματικότητα. Ελπίζει ότι με αυτή την στρατηγική η σχέση τους μπορεί να γίνει πιο βαθιά και πιο ουσιαστική.
Ο Χρήστος εντυπωσιάστηκε από το γέγονός ότι η Μαρία ήταν για πρώτη φορά ξεκάθαρη σε τι ακριβώς Αναφέρεται, πώς Αισθάνεται  γι αυτό, τι Ανάγκη έχει και ποιο είναι το Αίτημά της. Ελπίζει ότι ίσως αρχίσει να την καταλαβαίνει περισσότερο και ότι ο εσωτερικός της κόσμος θα αρχίσει να του φαίνεται λιγότερο περίπλοκος.
Στο δευτερο σκελος του παραδειγματος η Μαρια μιλαει μια ασυνηθιστη γλωσσα για αυτη και τους αλλους.  Ειναι συχνες οι αμφιβολιες πολλών κατα ποσο θα μπορεσουμε να μιλησουμε αυτη την «περιεργη» γλωσσα χωρις να γινουμε αντικειμενο σχολιασμου απο τους αλλους.  Το σχόλιο του Marshall σχετικα με αυτο ειναι: “Πρωτα να μαθετε να βλεπετε τα γεγονοτα οπως πραγματικα ειναι, να διακρινετε τα συναισθηματα τα δικα σας και των αλλων, να αναγνωριζεται τις αναγκες τις δικες σας και των αλλων, να μαθετε να θετετε αιτηματα με τροπο που ο αλλος να μπορει να τα κανει. Αφου  λοιπον τα καταφερετε αυτα, τοτε θα ειναι ευκολο για εσας να μεταφρασετε αυτα τα συστατικα παλι πισω στη γλωσσα που εχουν συνηθισει οι αλλοι να σας ακουν να μιλατε ”.
Εδω θα κανω μια προσωπικη παρεμβαση και θα αναφερω μια ιστορια απο το zen.  “Οταν καποιος αρχιζει να εξασκειται στο zen, τα βουνα ειναι βουνα και τα ποταμια ειναι ποταμια.  Οσο προχωραει η εξασκηση και αυξανεται η ικανοτητα του της επιγνωσης και της δυνατοτητας να βλεπει τα πραγματα οπως πραγματικα ειναι και οχι οπως θα ηθελε να ειναι, τοτε τα βουνα δεν ειναι πλεον βουνα αλλα πετρες, χωμα κλπ και το ποταμι δεν υπαρχει αφου ειναι γεματο σωματιδια που μετακινουνται και ποτε δεν ειναι το ιδιο.  Οταν ολοκληρωσει την εξασκηση του στο zen, τοτε παλι το βουνο ειναι βουνο και το ποταμι ειναι ποταμι, με τη διαφορά ομως οτι τωρα εχει και πληρη επιγνωση της πραγματικοτητας”
Αποσαφηνιζουμε δυο βασικες εννοιες τις οποιες θα συναντουμε μπροστα μας συχνα.   
1. Συμπονοια:  Ολη η φιλοσοφια της τεχνικης βασιζεται στη θεωρηση οτι η φυσικη μας κατασταση ειναι αυτη της συμπονοιας απεναντι στους αλλους ανθρωπους και απο τους αλλους προς εμας.  Η συμπονοια στην οποια αναφερομαστε ειναι η αποδοση της αγγλικης λεξης “compassion” και πιθανα στα ελληνικα να παραπεμπει πιο πολυ στην ελεημοσυνη και λυπη για τα δεινα που περνουν καποιοι ανθρωποι. 
Η σημασια της λεξης στην οποια αναφερομαστε ομως ειναι κατι περισσοτερο απο αυτο, πιο βαθια και λιγοτερο υπερβολικη.  Συμπεριλαμβανει πεισσοτερο εννοιες οπως η βαθια οικειοτητα με τους συνανθρωπους μας. Συμπεριλαμβανει το γεγονος οτι ολοι οι ανθρωποι σε ολο τον κοσμο, ολων των ηλικιων, ολων των φύλων και όλων των φυλών εχουν ακριβως την ιδια γκαμα αναγκων και ολοι προσπαθουμε να τις καλυψουμε.  Πχ ολοι εχουμε αναγκη απο σεβασμο, ασφαλεια, κατανοηση κλπ.  Χωρις τους αλλους ανθρωπους ή εστω παραπομπη σε αυτους, οι αναγκες μας δεν εχουν νοημα και δεν μπορουν να καλυφθουν.  Αυτών των στοιχειων η κατανοηση μας φερνει σε μια πιο οικεία κατασταση με τους ανθρωπους. Αυτη ειναι η εννοια της Συμπονοιας και αυτη ειναι η Φυσικη μας Κατασταση.
2. Μη-Βια (Ahimsa in sanskrit):  Με την εννοια που το χρησιμοποιησε ο Gandhi. Η φυσικη μας κατασταση ειναι αυτη της συμπονοιας και της οικειοτητας προς τους συνανθρωπους μας.  Δυστυχως σε αυτη την κατασταση εχει εμπλακει και η βια.  Οταν αφαιρεθει, αυτο που θα μεινει θα ειναι παλι η φυσικη μας κατασταση, αυτη της συμπονοιας και της οικειοτητας.  Οτιδηποτε δεν κανουμε με τη θεληση μας, χαρακτηριζεται απο βια.  Η "μη-βια" ειναι ενας τροπος αντιμετωπισης καταστασεων και δεν χαρακτηριζεται απο παθητικοτητα.  Χαρακτηριζεται απο δραση.  Ο Gandhi συστηματοποιησε τους διαδεδομενους τροπους "ΜΗ-ΒΙΑΣ" και εφτασε να περιγραφει περισσοτερους απο 165 τροπους δρασης οι οποιοι να μην περιλαμβανουν κανενος ειδος λεκτικη, σωματική η ψυχολογικη βία.  Σε αυτη εξαλλου βασιστηκε και o αγωνας για ανεξαρτησια της Ινδιας απο τους Αγγλους.  Ενας τροπος ΔΡΑΣΗΣ με μη-βιαια μεσα ειναι και το NVC
Βιβλιογραφία:“Nonviolent Communication – a language of life” του Dr Marshall B. Rosenberg και το βιβλιο “Nonviolent communication – companion workbook” της Lucy Leu.
2. H αποδοση στα ελληνικα, πιθανα να εχει αρκετες παραληψεις. Προσωπικα σχολια εχουν προστεθει με σκοπο μια πιο κατανοητη αποδοση στα ελληνικα.
Πηγή:http://nvcgreece1.blogspot.gr/
Read 3505 times

Latest from VaiosPanagiota

Related items