Print this page

Aπόφοιτος Γαλλικής Φιλολογίας της Σορβόννης, χορογράφος, χορεύτρια, καθηγήτρια χορού, γιόγκα, χοροθεραπεύτρια. 

Η Λήδα  γεννήθηκε στην Αθήνα, όπου επί 10 χρόνια έκανε σπουδές κλασικού μπαλέτου Στη Γαλλία, παράλληλα με τις πανεπιστημιακές σπουδές της στη Φιλολογία ασχολήθηκε σοβαρά με το σύγχρονο χορό, την εθνολογία, την ανθρωπιστική ψυχολογία (με ειδίκευση στη συμβολική της εικόνας σώματος). 

Εκεί πρωτοασχολήθηκε με την έρευνα του "εαυτού" μέσα από ψυχοθεραπευτικές μεθόδους "body-mind'', κυρίως ραϊχικές, Gestalt, rebirth, primalscream, bioenergetics (στο περίφημο ανοικτό πανεπιστήμιο της Σαίν Σαν). Εκεί πρωτογνώρισε τη γιόγκα και ξεκίνησε μαθήματα κλασικού ινδικού χορού Μπάρατα Νάτυαμ.

Μετά το τέλος των σπουδών της, για τέσσερα συνεχόμενα χρόνια έζησε στην Ινδία. Εκεί εκπαιδεύτηκε

στην τέχνη του χορού με κορυφαίους δασκάλους, μεταξύ των οποίων οι περίφημοι V.P. Dhananjayan και ShantaDhananjayan, η KalanidhiNarayanan και ο AdyarLakshman.
Είναι διπλωματούχος της Ινδικής Ακαδημίας Χορού «BharataKalanjali» και της σχολής έκφρασης «AbhinayaSudha» στο Τσένναϊ (Μαντράς) όπου και, στις 24 Απριλίου του 1983, έδωσε την πρώτη της παράσταση (arangetam) μπροστά σε κοινό, στο ναό AnantapadmanabhaSwami (Adyar), παίρνοντας θαυμάσιες κριτικές.

Στην Ινδία σπούδασε Γιόγκα, θεωρία και πρακτική - εμβαθύνοντας στα αρχαία κείμενα της ινδικής φιλοσοφίας - στις πιο διακεκριμένες σχολές της Ινδίας. Είναι διπλωματούχος του κρατικού Iδρύματος ΄Ερευνας της Γιόγκα «KaivalyaDhama» (ΥogaResearchInstitution) στη Λονάβλα (Πούνα) και μαθήτευσε κοντά σε μεγάλους σύγχρονους γιόγκις και σοφούς.
Μετά από τους δασκάλους της στη Γαλλία, που ήταν οι sriRocketti, ArnaudDesjardins, LeopoldoChariars, BabaKhan, συνέχισε στην Ινδία με τους swamiSatyananda, B.K.SIyengar, T.K.V. Desikatchar και - αργότερα, και μέχρι σήμερα - sriChandraSwami

Αργότερα, ταξίδεψε και σε άλλες χώρες (Ινδονησία, Σρι Λάνκα, Κονγκό, Γκαμπόν, Καμερούν, Νταομέϋ της Κεντρικής Αφρικής, Μπουρκίνα Φάσο…) μελετώντας τους τρόπους σωματικής έκφρασης και ίασης των πολιτισμών αυτών. 

Από την Ινδία, η Λήδα αποφάσισε να φύγει για ένα ταξίδι εξερεύνησης στo Γκαμπόν της Αφρικής, με στόχο την ανθρωπολογική έρευνα των «θεραπειών ομάδας» («Μοmbwiri»), που συχνά περιλάμβαναν τις τέχνες του χορού και του θεάτρου.
Εκεί, στην καρδιά της Αφρικής, πέρασε από διαδικασίες μύησης και επί δύο χρόνια διδάχτηκε μεθόδους που, αν και προέρχονται από κοινωνίες τις οποίες χαρακτηρίζουμε «πρωτόγονες», κρύβουν αρχές, θεραπευτικές προσεγγίσεις και μυστικά, που μόλις σήμερα αρχίζει να ανακαλύπτει η δυτική επιστήμη. Ένα θεραπευτικό πλαίσιο που στηρίζεται στη βιωματική εμπειρία και που η θεώρησή του ξεδιπλώνεται μη-ορθολογικά, φανταστική, μυθολογική.
Είναι η μοναδική δυτική ερευνήτρια διεθνώς που έγινε δεκτή από τους Πυγμαίους για να διδαχτεί κοντά τους την αρχέγονη αυτή μορφή χοροθεραπείας και ίασης.
Όπως λέει και η ίδια: «Οι τελετουργικές μορφές τέχνης της Ινδίας και της Αφρικής δεν είναι στην ουσία μορφές τέχνης. Είναι τρόποι απεμπλοκής όλων των εντάσεων και των ενεργειών που είναι μπλοκαρισμένες μέσα μας. Είναι έκφραση διαφορετικών πλευρών του ανθρώπου, με στόχο την ανεύρεση της ουσίας, του πυρήνα. Είμαι "εμείς" έως ότου γίνω "εγώ"»

Αργότερα, επιθυμώντας να δομήσει αυτές τις βιωματικές γνώσεις με την επιστημονικότητα της Δύσης σπούδασε το αμερικανικό σύστημα χοροθεραπείας με την δόκτορα ΜαrciaB. Leventhal (υφηγήτρια του Πανεπιστημίου της Ν. Υόρκης). Στην Αφρική επανήλθε για εμβάθυνση το καλοκαίρι του 2010...

Επιστρέφοντας στην Ελλάδα, δημιούργησε το "Χοροθέατρο Λήδα Shantala" με το οποίο άρχισε από το 1985 να δίνει παραστάσεις, ινδικού χορού αρχικά, και μετέπειτα δημιουργώντας ένα δικό της χορογραφικό ύφος που συνδυάζει τις επιρροές των ασιατικών και αφρικανικών πολιτισμών με την αρχαία ελληνική ταυτότητα και τους  χορευτικούς κώδικες του 20ού αιώνα. με την ομάδα της, που από το 1987 λέγεται Χοροθέατρο Λήδα Shantala, έχει παρουσιάσει 14 παραγωγές:
Ρεσιτάλ Ινδικού χορού (΄85), Θησέας (’87), Αβατάρες (’88), Γκίτα Γκοβίντα (’89), Garlands(’90), Σακούνταλα(’91), Χορογραφικοί Αυτοσχεδιασμοί (’92), Ήρος Άγγελος(’93), Το Φως της Σκιάς (’94), Χορευτικά Μονοπάτια της Ανατολής(’95), Ήλιος μέσα στη Νύχτα (’96), Στη στέγη του κόσμου (’98), Στη στέγη του κόσμου 2 (’00), Τι σύμπτωση (2003), .

Παράλληλα, δεν έπαψε -μέχρι και σήμερα - να εμπλουτίζει και να εμβαθύνει τις γνώσεις της με τακτικά ταξίδια στην Ινδία. 

Το 1987 ίδρυσε το Πολιτιστικό Κέντρο Μάντιραμ, όπου επί 16 χρόνια δίδασκε Γιόγκα, Μπάρατα Νάτυαμ και συντόνιζε ομάδες Χοροθεραπείας (την οποία σπούδασε με τη δρ. Μάρσια Λέβενταλ, υφηγήτρια του Πανεπιστημίου της Ν. Υόρκης).

Το φθινόπωρο του 2003 αποπεράτωσε το “Shantom”, Πολυχώρο Πολιτισμού και Τεχνών Σμάρω Στεφανίδου-Λήδα Shantala, τριώροφο υπερσύγχρονο πολιτιστικό κτίριο στο Χαλάνδρι, που στεγάζει πλέον όλες της τις δραστηριότητες και απορροφά όλη της την ενέργεια. Εκεί τα μαθήματα, εκεί οι παραστάσεις, εκεί η οργάνωση σεμιναρίων και εκδηλώσεων....

Σε όσους απορούν πώς μπορεί να συνδυάζει το θέατρο και τη γιόγκα, την τέχνη του θεάματος και την εσωτερική αναζήτηση, απαντά πως για κείνην τα δύο αυτά αποτελούν δύο συστατικά του ίδιου δρόμου και έχουν τον ίδιο στόχο:
«Αυτό που με τρέφει είναι η τέχνη και η δημιουργία. Για να γνωρίσω

τον εαυτό μου και να πάω εκεί που θέλω, αυτό γίνεται μέσα από την τέχνη»

To 2003, αποπεράτωσε ένα όνειρο ζωής, το Shantom, στο Χαλάνδρι, που στεγάζει

Δείτε βίντεο με συνέντευξη της Λήδας Shantala (Σεπτέμβριος 2012) εδώ: youtu.be/83-rnUVdVd0

Κι άλλο ένα, όπου μιλάει για γιόγκα, ινδικό χορό και χοροθεραπεία:

Παραστάσεις του Χοροθεάτρου Λήδα Shantala

www.youtube.com

Πολυχώρος Shantom:

Τριπόλεως 35Α & Ευβοίας, 152 31 Κ. Χαλάνδρι (στάση μετρό "Χολαργός" της γραμμής 3).

Τηλ. 210-6717529 web: www.shantala.gr email: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

Read 6060 times
Rate this item
(1 Vote)

Latest from VaiosPanagiota

Related items